bygging i strandsonen
Hovedregelen etter plan- og bygningsloven (§1-8) er at det er byggeforbud i 100 metersbeltet langs sjø og vassdrag. Forbudet gjelder også mot innsjøer og bekkefar i innlandet.
Rene fasadeendringer er ikke omfattet av byggeforbudet.
Reparasjoner av eksisterende støttemurer, adkomstveier, trapper i terrenget og brygger, regnes ikke som tiltak og kan derfor gjennomføres. Dette gjelder så lenge størrelse og utførelse ikke endres, og hvor innretningen opprinnelig er lovlig oppført.
Bygninger og andre tiltak som er oppført før det ble innført søknadsplikt 1965, regnes som normalt lovlig oppført.
Dersom kommunen har fastsatt en byggegrense mot sjø eller vassdrag i kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan, gjelder ikke lovens byggeforbud. Kommunen kan også fastsette egne bestemmelser som åpner for noe utvikling innenfor strandsonen.
For å få tillatelse til bygging i strandsonen må man normalt søke om dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan. Generelt behandles dispensasjonssøknader fra byggeforbudet i strandsonen svært strengt.
Det er store forskjeller mellom de tettbygde områdene rundt Oslofjorden og kystsonen i de spredtbygde områdene i Distrikts-Norge. Strandsonen er derfor delt inn i tre forskjellige soner med tilhørende retningslinjer for utbygging for å ta hensyn til disse forskjellene. Retningslinjene gir større muligheter for næringsutvikling og bosetting i spredtbygde strøk langs kysten.
Frost Arkitekter har gjennomført flere prosjekter i strandsonen. For hver enkelt søknad er det gjort en grundig vurdering av forholdene på stedet og jobbet med hvordan endringene fører til at hensikten med forbudet mot tiltak langs sjø og vassdrag ivaretas og/ eller styrkes.
Generelt er det viktig at byggeprosjekter i strandsonen tar hensyn til lokal byggeskikk og landskapsprofil sett fra sjøen. Utvidelser av bebyggelse omfattet av strandsoneloven skal skje vekk fra sjø eller vassdrag og må ofte kompenseres med at annen bebyggelse på eiendommen rives slik at en mindre del av eiendommen fremstår privatisert gjennom bygging.
Nye brygger og båthus behandles svært strengt, men eksisterende brygger som enten er godkjent fra før eller oppført før 1965 kan normalt istandsettes og vedlikeholdes.
For sentrumsområder i strandsonen gjelder normalt andre regler gjennom kommuneplan eller reguleringsplan. Tilgjengeliggjøring av havneområder for allmenheten er avgjørende for at en del byggeprosjekter skal kunne gjennomføres.
Figur 4: Sentrumsutvikling i Asker kommune
Frost Arkitekter har lang erfaring med regulering og byggesøknader i strandsonen.